نام‌نویسی
پس از تکمیل اطلاعات زیر، گذرواژه برای شما ارسال می‌شود.

دفترچه های رمز، فنون مخفی، کل انداختن در کلوپ، ممنوعیت انتخاب کاراکتر های مونث، گرو گذاشتن شناسنامه در ازای کرایه گرفتن یک شب کنسول، همه و همه یاد آور یکی از ماندگار ترین خاطرات اکثر گیمرهای ایرانی است.

MORTAL KOMBAT  ( نبرد مرگبار )

سال ۱۹۹۲ بود که فرانچایزی جدید در سبک مبارزه ای توسط دو بازیساز خلاق Ed Boon  و John Tobias و در استدیو Midway خلق شد. عنوانی که در زمان خود از جلوه های بصری چشم نواز، گیم پلی تازه، خشونتی بی حد و حصر و برخلاف بقیه عناوین هم سبک از داستانی جذاب و درگیر کننده برخوردار بود. استقبال از این بازی به حدی بود که به فاصله دو سال از ساخت آن اولین نسخه سینمایی این بازی نیز جلوی دوربین رفت. آنچه گیمر ها را مدهوش این بازی کرده بود، نه گیم پلی و گرافیکش بلکه انتهای مسابقات بود، زمانی که می توانستید حرف را به طور کامل شکست دهید بازی فرصتی چند ثانیه ای را به شما میداد تا ضربه ای تمام کننده را با نهایت خشم و بی رحمی بر روی حریف بخت برگشته تان اجرا کرده و با تماشای سوخته شد، جدا شدن سر و به دو نیم شدن او لذت ببرید. این حرکات تمام کننده اصطلاحاً  Fatality نامیده میشدند.

۲

اما طولی نکشید که حاشیه ها نیز بر سر راه بازی قرار گرفتند. تبلیغات گسترده ای مبنی بر مضر بودن خشونت بی اندازه ان بر رفتار و روحیه مخاطبین کم سن و سال به حدی افزایش پیدا کرد که سازندگان برای رهایی یافتن از آن مجبور شدند افکت خون در بازی را به صورت یک کد مخفی در بیاورند. در این صورت فقط در صورت اجرای یک رمز مخصوص افکت خون در بازی فعال میشد. همین مسئله در آن سال باعث شکل گرفتن نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای و ویدئویی شد. نسخه دوم بازی سال بعد روانه بازار شد و با گرافیک و گیم پلی بهبود یافته آنچه را مخاطبین انتظار داشتند به آنها هدیه کرد.

۳

اما جواهر تاج این سری نسخه سوم و نسخه تکمیلی آن (Ultimate Mortal Kombat 3 )  در سال ۱۹۹۵ عرضه شد. در این نسخه گیم پلی بازی به طور کل دچار دگرگونی شده بود. کمبو ها افزایش پیدا کرده و حرفه ای تر شده بودند. تعداد کاراکتر ها افزایش قابل توجهی داشت و طراحی آن ها هوش از سر هر مخاطبی می برد. علاوه بر فیتالیتی، نوع دیگری از فینشر ها همانند بروتالیتی یا انیمالیتی به بازی اضافه شده بودند. در زیر نوار سلامتی، نوار انرژی اصافه شده بود که به واسطه آن کاراکتر می توانست تا مدت مشخصی به سمت حرف خود بدوند. این عامل خود به تنهایی باعث سرعتی تر و حرفه ای تر شدن گیم پلی بازی شده بود و در کنار آنها موسیقی متنی بی نظیر و ماندگار چاشنی این عنوان شده بود تا هواداران آنچه را که در رویا تصور می کردند در کنسول خود در حال اجرا ببیند. در آن سال ها دیگر عناوینی نظیر مبارزین خیابانی سلاطین بی چون و چرای سبک مبارزه ای نبودند زیرا “نبرد مرگبار” با قدرت و اقتدار تمام پا به میدان گذاشته بود و مبدل به یکی از صاحب سبک ها در ژانر مبارزه شده بود.

۴

اما چرخ روزگار با این فرانچایز آنچنان مهربان نبود. از نسخه چهارم و یعنی درست از زمانی که MK  پا به بُعد سوم گذاشت مشکلات بازی یکی پس از دیگری نمایان شدند. دیگر خبری از آن نبرد های پر هیجان و بی نظیر نبود. در حالی که رقبای “نبرد مرگبار” نظیر Tekken  و Street fighter  پله پله پیشرفت میکردند، هر نسخه “نبرد مرگبار” نسبت به نسخه قبلی یک عقبگرد کامل بود و روز به روز بیشتر از رقبایش عقب می ماند. تا اینکه در نسخه هشتم، Midway  با افتضاح MK vs DC  تیر خلاص را بر پیکر نیمه جان این فرانچایز دوست داشتنی وارد کرد. آن نسخه نه تنها دیگر هیچ نشانی از نام “نبرد مرگبار” نداشت بلکه حتی خشونت که به نوعی اعتبار این سری بود نیز به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود. MK vs DC به قدری ضعیف بود که نه تنها از نظر فروش و منتقدین شکست خورد بلکه استدیو سازنده آن Midway  نیز ورشکست شد.

دیگر همگان باور کرده بودند که MK  به فراموشی سپرده شده است تا اینکه کمپانی خوش نام و آوازه WB  امتیاز ساخت MK را بدست آورد و روحی تازه در کالبد بی جان MK  دمید. در نهایت در برابر تعجب همگان MK  در سال ۲۰۱۱ یکبار دیگر توسط استدیو تازه تاسیس شده netherrealm و با تیمی با استعداد به رهبری Ed Boon  از میان خاکستر های شکست برخاست. نسخه نهم نبرد مرگبار یک عقبگرد هوشمندانه به سمت نسخه های کلاسیک بود. سبک مبارزه از حالت سه بعدی دوباره به حالت دو بعدی بازگشته بود و تمام کاراکتر های محبوب سه نسخه اول بازی در این شماره گرد هم آمده بودند. موفقیت این نسخه هم با فروش ۱۰ میلیون نسخه ای و هم متای کلی ۸۶ نوید بازگشت قدرتمندانه نبرد مرگبار به رینگ مبارزه و نسخه های بعدی را میداد.

۵

همگان منتظر معرفی نسخه بعدی آن بودند که استدیو ندررلم بالاخره برای رفع عطش طرفداران این فرانچایز دست به کار شد و با عرضه نسخه دهم نبرد مرگبار موسوم به Motal Kombat X  بار دیگر نام این سری بازی را بر سر زبان ها انداخت. اما آیا این نسخه توانسته است در حد و اندازه عنوان “نبرد مرگبار” ظاهر شود یا اینکه در زیر سایه نامش کز کرده؟

پس از عرضه MK9 در سال ۲۰۱۱ استدیو netherrealm دو سال بعد عنوانی مبارزه ای با نام و سبکی جدید را معرفی کرد. Injustice. این بازی با گرد هم آوردن بیشتر قهرمان های کمیک بوک های DC  توانست از منتقدین نمره قابل قبولی بگیرد و همچنین از نظر فروش راضی کننده بود. بالاخره در سال ۲۰۱۵ یعنی چهار سال وقفه بین نسخه دهم و نهم بالاخره شماره جدید این فرانچایز معرفی شد.

مهمترین عامل در یک بازی فایتینگ گیم پلی آن است. چه بسیار بودند بازی هایی که از نظر بصری چشم نواز و از نظر محتوای گیم پلی پوچ و بی هدف بودند. سازندگان MK  به خوبی به این مسئله واقف بوده اند و درست در دهمین قسمت از “نبرد مرگبار” آنچه در توان داشته اند را برای ایجاد حس تنوع در بازی قرار داده اند.

۶

در هر استیج موقع مبارزه اشیا و مناطقی وجود دارند که جدای از حرکات مخصوص کاراکتر می تواند از آنها برای حمله به حریف یا فرار از مهلکه از آنها استفاده کنید. برای مثال می توانید با پریدن بر روی یک مجسمه خود را سلسله کمبو های رقیب رهایی دهید یا اینکه می تواند با پرتاب کردن پتکی که در نزدیک شماست یک ضد حمله را ترتیب دهید. حرکات X-Ray و سوپر میتر ها همانند نسخه نهم به قوت باقی هستند. در زیر صفحه یک نوار مخصوص وجود دارد که در طی مبارزه با توجه به عملکرد شما شروع به پر شدن میکند. با پر شدن یکی از سه خانه موجود شما می توانید حرکات مخصوص کاراکتر یا به اصطلاح جادو هایش را با قدرت و تاثیر بیشتری وارد کنید، با دو خانه پر شده می توانید کمبو بریکر ها را وارد کرده و کمبو های حریف را قطع کرده اما در صورت پر شدن سه خانه می توانید یکی از خشن ترین حرکات کاراکتر را اجرا کرده. این حرکات که به X-Ray  موسوم هستند و برای اولین با در نسخه نهم ابداع شدند ضرباتی مهلک و کاری را به حریف وارد کرده و دوربین بازی صحنه را به صورت اشعه ایکس اجرا می کند تا شما شاهد چگونگی شکسته شدن استخوان های حرف بخت برگشته تان باشید.

Mortal-Kombat-X-trailer-x-ray-moves-fight

هر کاراکتر X-Ray مخصوص به خود را دارد و هر بار با اجرای آن و شنیدن صدای شکسته شدن استخوان های قفسه سینه، جمجمه، زانو، دست و … احساس لذت مضاعفی به ضارب دست میدهد! میرسیم به تغییر بنیادین بازی نسبت به نسخه های پیشین و حتی دیگر عناوین.  ابتدا باید گفت این نسخه دارای بیشتری کاراکتر تازه وارد و جدید در بین تمامی نسخه های پیشین است. سازندگان مجبور به انجام این ریسک برای دور کردن بازی از رخوت و دور بی مورد بودند. بازی بدون احتساب کاراکتر های DLC  شامل ۲۴ شخصیت می باشد. اما اگر فکر کرده اید با انتخاب کاراکتر مورد علاقه تان همه چیز تمام شده باید بگویم اشتباه کرده اید. هر شخصیت به هنگام انتخاب سه حالت مبارزه متفاوت دارد که با انتخاب هرکدام ویژگی های منحصر به فردی به باقی حرکات کاراکتر اضافه میشود. برای مثال کاراکتر ملینا دارای سه حالت Ethereal و Piercing  و Ravenous مبیاشد. در حالت  Ravenous ملینا قابلیت به دام انداختن حریف به صورت نشسته و ایستاده را بدست می آورد همچنین او می تواند دمیج بیشتری موقع گاز گرفتن بر حریف وارد کند. حالت دوم Piercing نام دارد. که باعث اضافه شدن حرکت های پیشرفته تر به خنجر های مخصوص ملینا میشود. او می تواند کمبو های طولانی تر و مرگبارتری را با خنجر هایش اجرا کند، همچنین قابلیت پرتاب خنجر به صورت نشسته نیز به لیست حرکات او اضافه میشود و در نهایت حالت سوم که Ethereal نام دارد قابلیت تلپورت  شدن در فواصل مختلف را به ملینا میدهد تا خود را به دشمن نزدیک یا از او دور کند.

 mortal-kombat-x-e3-screenshot-dvorah-kotal-kahn-outworld-market

نکته قابل تعمل در مورد این سه حالت این است که با انتخاب هر کدام، حرکات اصلی کاراکتر ثابت باقی می مانند و فقط فنون ویژه و جدید به آنها اضافه خواهند شد برای مثال scorpion  در هر سه حالت می تواند نیزه زنجیری خود را پرتاب کرده و تلپورت کند یا Subzero  همیشه می تواند گلوله های منجمد کننده یخ را پرتاب کند.  به صورت کلی گیم پلی بازی با وجود سه حالت مبارزه ای متفاوت برای هر کاراکتر عمق بیشتری پیدا کرده و به تعریفی می توان گفت بازی دارای  ۷۲ کاراکتر متفاوت است!  نکته مثبت دیگری که به گیم پلی افزوده شده بازگشت نوار انرژی محبوب از MK3  میباشد که بواسطه آن قابلیت دویدن محدود برای هر کاراکتر فراهم شده است . در اینصورت بازی برای آن دسته از کاربران که گیم پلی هجومی دارند لذت بخش تر و برای آنهایی که فقط اهل عقب ایستادن و دفاع کردن هستند مشکل تر خواهد شد. میرسیم به بخش دوست داشتنی مورتال کامبت. فینیشر ها. در بازی برای هر کاراکتر دوfatality، پنج brutality و پنج faction kill در نظر گرفته شده است. Fatality  ها که برای تمام مخاطبین این بازی آشناست. یک حرکت فوق العاده خشن و خونین که حریف بازنده را به بیرحمانه ترین و دردناک ترین حالت به قتل میرساند.

۹

 Brutality ها نیز بازگشته اند ولی اینبار برای اجرای آنها دیگر نباید منتظر دستور finish her/him  باشیم. زمانی که سلامتی حریف به نسبت زیادی کاهش پیدا کرده می توان فنون brutality  را با توجه به شرایط اجرایشان بر روی حریف شور بخت اجرا کرده و شاهد قطع شدن دست سر و پا، انفجار بدن، سوزانده شدن و مثله مثله شدن آنها باشید. این فنون در رقابت های آنلاین در صورت اجرا لذتی دو چندان را منتقل میکنن زیرا هم توانسته اید حریف را شکست دهید و هم به مفتضحانه ترین حالت مبارز محبوب حرفتان را ناکار کنید. قبل بررسی faction kill توضیح مختصری در مورد بخش تازه اضافه شده به بازی خالی از لطف نمی باشد. به محض اجرای بازی بر روی پلتفرم خود، بازی از شما میخواهد از بین ۵ فکشن موجود با توجه به علایق خود یکی را انتخاب کنید. با انتخاب هر فکشن به عبارتی شما وارد یک جوخه شده اید و باید برای پیروزی جوخه خود بجنگید. هر فکشن؛ faction kill مخصوص به خود را دارد و شما می توانید با بالابردن درجه خود  faction kill مخصوص را باز کرده و از اجرای آنها لذت ببرید.

mortal-kombat-x-552db0f2d1ffc

بخش آنلاین بازی نیز سراسر هیجان و مفرح است، از مبارزات تک به تک تا مبارزات پنج در برابر پنج و چلنج تاور ها. همگی باعث میشوند کمتر به بخش تک نفره سربزنید. ( البته به شرط داشتن یک اینترنت با سرعت دانلود و آپلود مطلوب و پینگ مناسب و پایدار، که متاسفانه این چنین اینترنتی در ایران کمی به رویا نزدیک است! )  با پیروزی که در مبارزات ( آنلاین/آفلاین) یا تکمیل چالش های هفتگی فکشن ها پاداش شما به صورت سکه  در اختیارتان قرار میگیرد که می تواند با رفتن به بخش krypt  و خرج سکه هایی که با عرق ریختن در آورده اید، فیتالیتی دوم، بروتالیتی و لباس های متفاوت کاراکتر ها را باز کنید. البته اگر دست و دلباز هستید می توانید با خرج ۲۰ دلار ناقابل بدون هیچ اتلاف وقتی تمامی آیتم های موحود در Krypt  را باز کنید و پُز پولتان را به آنهایی که چشم به سکه های هر مبارزه دوخته اند بدهید.

mortal_kombat_x-fighting-game-4k-raiden-vs-scorpion-3840x2160

tower  ها نیز به سنت دیرینه نبرد مرگبار وجود دارند که در این نسخه به اوج تنوع خود رسیده اند. در مجموع هفت نوع متفاوت   tower  در بازی وجود دارد. برج های کلاسیک ده تایی که با اتمام آن بخشی کوتاه از زندگی نامه کاراکتر پخش خواهد شد. برج  test your might که هدف پیروزی در هشت مرحله ای است که پیش رویتان قرار گرفته اما در آن به جای مبارزه باید دکمه های دسته را به سرعت بفشارید تا قدرت کاراکتر برای شکستن موانع چوبی یا فلزی به اندازه کافی شارژ شود. ( که البته پیروزی در چند مرحله آخر آن مستلزم نابودی دکمه های دسته است!  ) برج  test your luck که مشابه آنها را در MK9 دیده بودیم. در آن پس از انتخاب کاراکتر مورد نظر بازی به صورت تصادفی رقیب شما را انتخاب میکند سپس برای هر کدام از مبارزین ویرایش کننده هایی (modifier)  را بر می گزیند که ویرایش کننده ها می توانند به سود شما باشد مانند زره فلزی یا مشت هایی آتشین یا می تواند به ضرر شما باشد مانند کاسته شدن میزان سلامتی یا از دست دادن قابلیت استفاده از حرکات مخصوص یا جادو ها. به طور کلی هنگام بازی با این بخش تجربه ای به مراتب متفاوت تر و تا حدودی بامزه از نبرد مرگبار به دست خواهید آورد.

Random-Modifiers-Match1

Living tower  ها نیز گروهی دیگر از برج ها هستند که به نوعی می توان آنها را نسخه تکامل یافته challenge tower  بازی قبلی MK9  دانست. با این تفاوت که برخلاف challenge tower که ۳۰۰ مرحله را به صورت یکجا در اختیار گیمر قرار میداد در Living tower ها سه برج برای مخاطب قرار گرفته شده است، که محتوای یکی از آنها هر هفته تغییر میکند، محتوای دیگری هر روز و محتوای برج سوم هر ساعت. اینگونه می توان با هر بار رجوع به این بخش با مراحل جدید و جذابی رو به رو شد که تا پیش از این آنها را تجربه نکرده اید. لازم به ذکر است برای استفاده از Living tower ها و faction war  احتیاجی به اشتراک PSN یا XBL  نیست و تنها با اتصال به اینترنت می تونید از محتوای های انها لذت ببرید.

mortal-kombat-x-klassic-towers-screenshot

بازی از نظر بصری فوق العاده به نظر میرسد. و با اینکه با نسخه توسعه یافته unreal engine 3 توسعه پیدا کرده ولی از تک تک تکسچر ها می توان زحمت سازندگان برای خلق فضایی به مراتب تاریک تر و مخوف تر از نسخه قبل را درک کرد. افکت های خون طبیعی تر از قبل شده اند. بارها اتفاق خواهد افتاد که موقع انجام کمبو ها متفاوت مجذوب نحوه پخش شدن خون حریف نگون بخت شوید. گرافیک استیج ها نیز فوق العاده است، همچنین تمامی استیج ها به گونه ای زنده و فعال طراحی شده اند که ممکن است برای لحظه ای بی خیال مبارزه شوید و فقط به سقوط سنگ های غول پیکر بر روی کارگران یا درگیری سربازان با شیاطین بنشینید. از بین تمامی استیج ها، استیج KOVE  نسبت به بقیه محیطی چشم نوازتر و مخوف تر دارد.

موسیقی و صدا گذاری نیز قابل قبول است. از صدا های قالب بر هر استیج گرفته تا صدای تک تک کاراکتر ها با نهایت وسواس و دقت انتخاب شده اند. فریاد کارکتر ها به هنگام ضربه زدن یا زمانی که زیر فیتالیتی بی رحمانه حریف تکه تکه میشوند احساس خود را به خوبی به مخاطب منتقل میکنن. اما نکته جالب توجه اینترو های ( گفت و گو های پیش از مسابقه ) هر کاراکتر است. هر گاه دو مبارز در برابر هم قرار میکیرند پیش از شروع مبارزه در حد چند جمله برای یکدیگر خط و نشان میکشند. گاهی اوقات این جملات با وجود شخصیت هایی مثل kano  یا johnny cage به شوخی و خنده و با شخصیت هایی مثل scorpion  و subzero  به  کینه توزی و دشمنی بدل میشود. نکته قابل توجه فراوانی و تنوع اینترو هاست به گونه ای که تا ماه اول شما مدام شاهد گفت و گو های جدید بین کاراکتر ها هستید. وجود این قسمت هیچ تاثیری بر روند گیم پلی ندارد ولی تنها تاکید تحسین شدنی سازندگان را بر جزییات ریز و درشت بازی نشان میدهد. موسیقی های بازی به ماندگاری و شاهکاری نسخه سوم نیستند ولی با این حال در طول مبارزه به خوبی آدرنالین را در رگ های مخاطب به جریان می اندازد.

mortal-kombat-x

پیش از این گفتیم که مهمترین عامل تاثیر گذار یا به نوعی موتور حرکت یک بازی در سبک فایتینگ گیم پلی روان آن است. اما یکی از ویژگی های ممتاز و جانبی نبرد مرگبار در مقایسه با بیشتر عناوین هم سبک مثل street fighters  یا tekken   داستان جذاب و سرگرم کننده آن است. ولی متاسفانه در این قسمت این برگ برنده نبرد مرگبار به سرعت در برابر دیگر نقاط قوت بازی رنگ می بازد. داستان بازی درست پس از داستان نسخه نهم آغاز می شود. شیناک خبیث به کمک کوان چی سعی در تسخیر دنیا دارد. حال این مبارزین زمینی و نیک سرشت هستند که باید جلوی او و اهدافش را بگیرند.  همانطور که از خلاصه داستان بر می آید با بخش داستانی فوق العاده کلیشه ای و خسته کننده ای طرف هستیم. وجود تعداد زیادی کاراکتر تازه وارد در مقابل کاراکتر های محبوب کلاسیک به تیم نویسندگی توانایی نیاز داشت تا بتواند ازپتانسیل تک تک این کاراکتر ها در روند داستان بهره جویند، اما در کمال تاسف نویسندگان برخلاف همه وعده های کوچک و بزرگ پیرامون داستان نتوانستند درست از پس نگارش آن بر بیایند. برای همین با داستانی سراسر کلیشه و آب بندی طرف هستیم.

به شخصه جز چپتر های ۶ و ۹ که مربوط به معدود  کاراکتر های دوست داشنتی بازی یعنی Mileena  و Scorpion  بود اکثر کات سین ها را رد می کردم. گویی سازندگان موقع روایت داستان هیچ تلاشی برای برداشتن دست مخاطب از زیر چانه اش نمی کنند! عمده مشکل بخش داستانی عبارت اند از: ۱- تمرکز بیش از اندازه بر روی چهار کاراکتر تازه وارد که حداقل از نظر داستانی و شخصیت پردازی هیچ جذابیتی برای مخاطب ندارند ۲- به حاشیه رانده شدن کاراکتر های محبوب و کلاسیک این سری ۳- سعی در تبدیل شدن به یک فیلم بلاک باستر هالیوودی تا یک مورتال کامبت خونین.  با این حال به نظر میرسد خود سازندگان نیز از ضعیف بودن داستان اطلاع کافی داشته اند، برای همین تلاشی عبث برای منتظر نگه داشتن مخاطبین با یک پایان بندی نامفهوم انجام داده اند.  به طور کلی بخش داستانی بازی همانند لکه ننگی بر یک اثر فاخر است.

۱۵

 Erron-Black-Mortal-Kombat-X

در پایان باید گفت Mortal Kombat X  یک عنوان مبارزه ناب که حاصل ترکیب گیم پلی نسخه نهم با Injustice  است. صرف نظر از بخش داستانی ضعیف بازی انتخاب های بیشماری را برای شما به ارمغان می آورد تا سبک بازی خود را آنطور که می پسندید خلق کنید.

کاراکتر مورد نظر را انتخاب کنید، یکی از سه حالت آن را برگزینید، در طول مبارزه می توانید با گارد بسته و دفاعی بازی کنید یا به صورت بی مهابا و هجومی، می توانید از محیط برای پیروزی بهره جویید، اگر توانستید حریف را مغلوب سازید، یا بروتالیتی بی رحمانه خود را به اجرا بگذارید، یا با یک فیتالیتی بدون هیچ رحم و مروتی او را هلاک کنید و یا از faction kill  ها برای نابودی او استفاده کنید. در هر صورت آنطور که دوست دارید بازی کنید چون این عنوان راه را برای همه باز گذاشه است. شما هم دعوتید

!Fight

rhamhyko62ue5zp0a0wo

گیم پلی : ۱۰

گرافیک: ۹

صدا گذاری و موسیقی : ۹

داستان : ۵

امتیاز کل : ۸.۲

( این نقد و بررسی با توجه به نسخه Xbox one  بازی نوشته شده است )

6 Responses

    • Miladv

      :|
      اقا پست راجع به مورتال کامبته. حداقل توی پست ویندوزفونی کامنت بده.

      پاسخ
  1. Miladv

    اقا ممنون. این اسکورپیون هم همیشه اینجوری میکنه! :D
    اون زانوی شکسته هم مال ساب زیرو توی تریلر رونمایی بازی بود. اون تریلرو حتما ببینید تا رستگار شوید!

    پاسخ
  2. kamit

    این مورتال ایکس آدمو دیوانه میگنه
    خارق العاده س.
    واقعا نقد خوبی بود معلومه که وقت گذاشتین تشکر

    پاسخ

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Developed by Nasour Naghipour