نام‌نویسی
پس از تکمیل اطلاعات زیر، گذرواژه برای شما ارسال می‌شود.

در سال ۲۰۰۸ حدود ۹۷ درصد جوانان بین ۱۲ تا ۱۷ سال در آمریکا به بازی های کامپیوتری پرداخته اند و بدینسان مبلغ ۱۱٫۷ میلیارد دلار را به صنعت بازی های کامپیوتری تزریق کرده اند. در همین سال، ۱۰ بازی از ۲۰ بازی پرفروش به بازی هایی اختصاص دارد که حاوی صحنه های خشونت آمیز هستند.
بازی های کامپیوتری خشن همواره به خاطر حوادث تیراندازی در مدارس، افزایش قلدری ها و خشونت علیه زنان مقصر شناخته می شدند. منتقدان بازی های خشن معتقد هستند که خشونت موجود در این بازی ها بازیکنان آن ها را در مقابل خشونت بی تفاوت کرده و آن ها را ترغیب می کند تا خشونت را بازآفرینی کنند و به گونه ای به آن ها می آموزد که توصل به خشونت راه قابل قبولی برای مقابله با مشکلات است.
طرفداران بازی های کامپیوتری اعتقاد دارند که پایه های این نوع تحقیقات دچار خدشه بوده و تاکنون هیچ رابطه ای بین بازی های کامپیوتری خشن و میزان خشونت در جامعه محرز نگردیده است. آن ها اعلام می دارند که اینگونه بازی ها به عنوان جایگزینی برای پرخاشگری و اعمال خشونت با ایجاد محیط هایی ایمن برای تخلیه این گونه رفتارها، باعث کاهش و کنترل میزان خشونت در جامعه می شوند.
منازعه بر سر بازی های رایانه ای خشن به سال ۱۹۷۲ و انتشار بازی مسابقه مرگ (Death race) باز می گردد. موضوع این بازی زیر گرفتن یک سری موجودات بوسیله خودرو بود که پس از نابودی به سنگ قبر تبدیل می شدند. جدل بر سر این بازی به این دلیل بالا گرفته بود که این موجودات شکل و شمایلی شبیه انسان داشتند و نیز مشخص گردید که عنوان پروژه در ابتدا “پیاده روی” بوده است. به این ترتیب اعتراض ها بالا گرفت و پس از آن که معترضین دستگاه های این بازی را از کلوپ ها بیرون کشیده و در پارکینگ های عمومی به آتش کشیدند، تولید این بازی متوقف شد.

نمایی از بازی Deathrace

                                                                نمایی از بازی Deathrace

در سال ۱۹۹۳ آتش اعتراضات عمومی بار دیگر در پی انتشار بازی های مورتال کامبت (Mortal Kombat) و تله شبانه (Night Trap) شعله ور گردید. این اعتراضات در نهایت منجر به تشکیل جلسه استماع نظرات در خصوص تنظیم آیین نامه فروش بازی های رایانه ای در محل کنگره آمریکا گردید. در طی این جلسه ژنرال دن لانگرن (Dan Lungren) نماینده کالیفرنیا، اظهار داشت که بازی های رایانه ای خشن بر روی ذهن های جوان و تاثیر پذیر، باعث ایجاد حس بی تفاوتی می شود.
بدین ترتیب با تشکیل کمیسیون فدرال تنظیم مقررات انتشار بازی، شرکت های تولید بازی های رایانه ای به صورت داوطلبانه هیئت درجه بندی محصولات سرگرم کننده رایانه ای (ESRB) را تاسیس نمودند و سازوکار درجه بندی بازی های رایانه ای بوجود آمد. شرکت های مذکور ضرورتا باید یکی از برچسب های زیر را بر روی محصولات خود قرار می دادند: نونهالان (Early Childhood) – همه گروه های سنی (Everyone) – همه گروه های سنی بالای ده سال (Everyone +10) – نوجوانان (Teen) – افراد بالغ (Mature) – فقط بزرگسالان (Adults only)
بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۸ مشخص گردید که ۵۰ درصد پسران و ۱۴ درصد دختران بین ۱۲ تا ۱۷ سال در سه بازی نخست مورد علاقه شان یک بازی با برچسب افراد بالغ یا فقط بزرگسالان به چشم می خورد.

mortal kombat

پس از کشتار مدرسه کلمباین در سال ۱۹۹۹ که منجر به کشته شدن ۱۳ نفر گردید، بار دیگر موضوع بازی های خشن به سطر مجادله های روز کشیده شد. چرا که دو نفر از نوجوانان که در این حادثه نقش داشتند، از بازیکنان حریص دو بازی اکشن و اسلحه محور ولفنشتاین (Wolfenstein 3D) و روز محشر (Doom) بودند. پس از این حادثه ۱۷۶ روزنامه در کل کشور آمریکا بر این ادعا تاکید کردند که علت اصلی کشتار مدرسه کلمباین بازی های رایانه ای خشن بوده است.
در سال ۲۰۰۵ انجمن روانشناسان آمریکا طی بیانیه ای خواستار کاهش خشونت در بازی های کامپیوتری شدند. با این ادعا که میزان خشونت موجود در این بازی ها رابطه ای احتمالی با خشونت علیه زنان دارد. در پاسخ به صحنه های جنسی موجود در بازی دزدی بزرگ اتومبیل: سن آندریاس (GTA: San Andreas) هیلاری کلینتون، نماینده وقت نیویورک طرحی مبنی بر غیرقانونی کردن فروش بازی های رایانه ای مخصوص بزرگسالان به اشخاص نابالغ را به مجلس سنای آمریکا تقدیم کرد. با این مضمون که بازی های رایانه ای، بیماری مسری بی تفاوتی را در دنیا انتشار می دهند. این طرح در پایان در یکی از کمیسون های سنا شکست خورد.
در هفتم اکتبر ۲۰۰۵ ایالت کالیفرنیا قانونی را تصویب کرد که در آن فروش بازی های مخصوص بزرگسالان به افراد نابالغ جرم شناخته می شد. همچنین تعداد برچسب های گروه سنی بازی های رایانه ای را به ۱۸ برچسب افزایش می داد. دادگاه محلی شمال کالیفرنیا از اجرای این قانون جلوگیری کرده و در نهایت نهمین دادگاه دوره ای استیناف آمریکا در تاریخ فوریه ۲۰۰۹ آن را به دلیل نبود مدارک کافی جهت ارتباط دادن میزان جرایم در جامعه به بازی های رایانه ای خشن ملغی نمود. از طرف دیگر دادگاه عالی آمریکا در تاریخ ۲۷ ژوئن ۲۰۱۱ قانون فوق را مخالف اصول آزادی بیان دانسته و مصوبین آن را مستحق مجازات اعلام کرد.
در جریان تیراندازی در دانشگاه پلی تکنیک ویرجینیا در شانزدهم آپریل ۲۰۰۷ جک تامپسون وکیل مدافع و فعال ضد بازی های رایانه ای در شبکه فاکس نیوز ظاهر شد تا تقصیر را به گردن بازی کانتر استرایک بیاندازد. پس از آن دکتر فیل مک گرو (Phil Macgraw) مدیر یکی از شبکه های تلویزیونی آمریکا و میت رامنی کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا نیز مقصر اصلی این حادثه را بازی های رایانه ای معرفی نمودند. اگرچه بعدها توسط سایت رسمی دانشگاه ویرجینیا اعلام شد که شخص تیرانداز با بازی های رایانه ای بیگانه بوده است.

پایان قسمت اول

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Developed by Nasour Naghipour