نام‌نویسی
پس از تکمیل اطلاعات زیر، گذرواژه برای شما ارسال می‌شود.

در پست های گذشته در رابطه با نحوه تنظیم کردن محیط برنامه نویسی اکلیپس و گوگل استودیو برای اندروید و نحوه ی ایجاد کردن پروژه و بعضی امور مشترک در همه ی پروژه ها را آموزش داده ایم از این به بعد فقط به نکته های کلیدی در هر قسمت اشاره می کنیم و تمرکز اصلی روی برنامه نویسی و منطق جاوا خواهد بود.

با ویندوزسنتر همراه باشید.

container

مفهوم و منظور از کانتینر چیست؟ آیا می توان تفاوت هایی بین کانتینر ها در برنامه نویسی قائل بود؟ مهم ترین استفاده از آن ها در چه روش هایی است؟

container

در برنامه نویسی طیف گسترده ای از تعاریف رو برای کانتینر متصور شده ایم. هر چیزی که برای ما نشون داده می شود می تواند تحت عنوان یک کانتینر شناخته بشود و این تعریف ساده ترین نوع تعریف هست که ما ازش استفاده می کنیم. با این حال الان می تونیم بگیم همه ی کلید ها منو ها متن ها ویو ها و سایر امکانات کنسول برنامه نویسی برای ما می توانند هر کدام به عنوان یک کانتینر برای ما کاربرد داشته باشند.

آموزش برنامه نویسی اندروید قسمت چهارم

بهترین تصویر برای این که بتونیم کانتینر رو نشون بدیم شاید تصویری شبیه تصویر کامیون هاست. توی کانتینر دیده نمیشه اما می دونیم که توش می تونه بر حسب خواسته ی برنامه نویس هر چیزی باشه. برای مثال می تواند یک کلید باشد یا می تواند یک متن باشید یا تصویر یا هر چیز دیگه. مهم برای ما خود این کانتینر هست که بتوانیم در داخل آن یک محتوایی قرار دهیم. ما در این مثال از کانتینر های صوت و تصویر می خواهیم برای برای آموزش استفاده کنیم.با توجه به آموزش کار با کلید ها هم در پست قبلی شما می توانید به راحتی یک آلبوم تصویر برای خودتان و تصاویر خودتان برنامه بنویسید.

آموزش برنامه نویسی اندروید قسمت چهارم

بعد از ایجاد برنامه از منوی برنامه ی جدید در هر کلاسی که علاقه داریم به عنوان کلاس کانتینر صوت استفاده کنیم برنامه های زیر رو قرار می دهیم:

قبل قرار دادن برنامه به نکات زیر توجه می کنیم:

• هر کلاسی برای خودش چندین تابع اصلی داره که در صورت نیاز آن ها را باید پیاده سازی کنیم

• یکی از اصلی ترین تابع هایی که حتما باید پیاده سازی بشود تابع : ()void onCreate

• اگر می خواهیم فرایندی در ضمن تشکیل کلاس و فایل گرافیکی آن اجرا شود باید آن فرآیند را داخل این تابع بنویسیم

ما می خواهیم به محض آن که وارد فایل گرافیکی این کلاس شدیم و به اصطلاح این فراخوانی شد فایل صوتی ما نیز فرا خوانی شده و به صورت پس زمینه اجرا شود

خط اول :  یک شیء از کلاس کلید می سازیم و در داخل آن مقدار منطقی کلید را را از فایل گرافیکی می ریزیم:

خط دوم:  این تابع برای این فراخوانی می شود که به طور مداوم گوش فرا دهد و به محض کلید کردن روی کلید آن را اجرا کرده و دستور را انجام دهد

خط سوم: یک نمونه از عنصر مدیاپلیر از کلاس مدیاپلیر می سازیم و در داخل آن مقدار منطقی گرافیکی را از فایل XML می ریزیم

خط چهارم: تابع رخداد به محض کلید

خط پنجم: تعریف یک رشته برای قرار دادن یک مسیر.در این جا ما مسیر را به شکل آنلاین قرار داده ایم

خط ششم: فعال کردن مد صوتی برای مدیاپلیر

خط هفتم: دادن مقدار مسیر به شیء مدیاپلیر

خط هشتم: آماده سازی مدیاپلیر

خط نهم: اگر مدیاپلیر در حال اجراست متوقف کن و اگر در حال توقف است اجرا کن

خط دستورات اجرا و توقف

Button b = (Button)findViewById(R.id.button1);
b.setOnClickListener(new OnClickListener() {
MediaPlayer mp = MediaPlayer.create(main.this, R.raw.lastmohican);
public void onClick(View arg0) {
String url=”Https:mastercode.ir\users\behzad\music\sample.mp3″;
mp.setAudioStreamType(AudioManager.STREAM_MUSIC);
mp.setDataSource(url);
mp.prepare();
if (mp.isPlaying()) {
mp.stop();
} else
{
mp.start();
}
}
در فایل گرافیکی مربوط به کلاس باید یک مدیاپلیر صوتی برداشته و در صفحه قرار دهیم به شکل ویزاردی اما فعلا ما چون ما بدون ویزارد کار می کنیم کد زیر را در داخل لی آوت مربوطه کپی می کنیم


            android:id="@+id/mp"  اسمشو رو قرار می ده
            android:layout_height="wrap_content" ارتفاع رو تنظیم می کنه
            android:layout_width="wrap_content" عرضش رو تنظیم می کنه
            android:layout_gravity="center"     محل قرار گرفتن رو مشخص می کند
            android:adjustViewBounds="true"   مرز ها رو نمایان می کند
            android:maxHeight="175dp" حداکثر ارتفاع
            android:minHeight="175dp" حداکثر طول
            android:scaleType="fitCenter" مقیاس رو انتخاب می کنه که در مرکز قرار بگیره
            

همین طور اگر می خواهیم که تصاویری رو هم نشون بده می تونیم بدون دست کاری کلاس با همون استفاده از فایل گرافیکی یک تصویر رو هم نشون بدیم یا می تونیم چنین ویو بذاریم و چند عکس رو نشون بدیم. شکل اولیه ی برنامه در داخل ادیتور برای ما نشون داده می شه که به راحتی می تونیم ادیت کنیم:

این رو اگر قرار دهیم در واقع هم تصویر رو برای ما نشون خواهد داد و هم می تونیم براش یک رخداد هم تعیین کنیم و مثل کلید عمل کنه که فعلا بحث ما نیست:


            android:id="@+id/btnImg" اسم نمونه
            android:layout_width="35px" تعداد پیکسل های عرض
            android:layout_height="35px" تعداد پیکسل های ارتفاع
            android:layout_marginLeft="5px" فاصله از چپ
            android:layout_marginTop="5px" فاصله از بالا
            android:src="@drawable/ic_music_shuffle" > و آدرس عکسی که قراره نشون بده
     
با این حال تصویر دوم را نیز داریم:
      android:layout_width="wrap_content" عرض
      android:layout_height="wrap_content" ارتفاع
      android:id="@+id/imageView" اسم
      android:layout_below="@+id/textView"
      android:layout_centerHorizontal="true" نوع قرار گیری لی آوت
      android:src="@drawable/abc" آدرس عکس
باید دقت شود که تصویر هایی که می خواهیم قرار دهیم باید در داخل آدرسی که می دهیم قرار داشته باشد. معمولا عکس ها و تصاویر
را در پوشه ی Drowable قرار می دهیم.
آموزش برنامه نویسی اندروید قسمت چهارم
آموزش برنامه نویسی اندروید قسمت چهارم

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Developed by Nasour Naghipour