نام‌نویسی
پس از تکمیل اطلاعات زیر، گذرواژه برای شما ارسال می‌شود.

از سری آموزش برنامه نویسی اندروید قسمت هفتم در خدمت شماییم. در سری های قبلی آموزش تا کنون کار با کانتینر ها و لی آوت ها و همچنین کلید ها را یاد گرفته ایم که می توانیم از آن ها برای توسعه ی برنامه های ساده ی خود در حد مبتدی استفاده کنیم. اما استفاده از این مباحث محدود به آن چه که گفته ایم نبوده است در این آموزش به بسط و گسترش آن ها در حد نیاز خواهیم پرداخت. به عبارت شیوا تر خواهیم دانست چگونه می توانیم از کلاس های آماده در هر یک از زمینه های تدریس شده استفاده کنیم.

محصولات جدید فروشگاه ساری تک

با ویندوزسنتر همراه باشید.

آموزش برنامه نویسی اندروید قسمت هفتم

برای اینکه باید بتوانیم از کتاب خانه های بسیار زیاد و کاملا کاربردی گوگل و اندروید استفاده کنیم توجه به چند نکته لازم است:

class

1- شما باید وقتی از یک کلاس استفاده می کنید آن را کاملا با پروژه ی خود همخوان کرده باشید. یعنی برای مثال شما می خواهید از نسخه ی اندروید 4 استفاده کنید برای توسعه اپلیکیشن خود اما قصد دارید که مثلا اسکن انگشت مخاطب را مورد استفاده قرار دهید. نکته اینجاست که اندروید ورژن 4 نمی تواند به شکل سخت افزاری فینگر پرینت را ساپورت کند و هر چقدر هم که تلاش کنید نمی توان این کار را عملی کرد چرا که بستر فراهم نیست و چیزی که وجود ندارد آیا قابل استفاده است.

آموزش برنامه نویسی اندروید قسمت هفتم

راه حل

برای رفع این مشکل توصیه ی زیر را برای شما قرار داده ایم:

شما می دانید که دنیا همواره در حال پیشرفت است و همواره آپدیت ها یا بروز رسانی های زیادی حتی در یک روز برای یک نوع خاص از تکنولوژی ارائه می شود با این حال چرا به ورژن های قبلی پایان نمی دهیم؟ بنابراین سعی کنید همواره از نسخه های جدید و بروز اندروید استفاده کنید تا مشکلاتی این چنینی برای شما پدید نیاید. با این حال اگر مجبور بودید از نسخه های قدیمی تر اندروید استفاده کنید سعی کنید ابتدا یک سناریو بر حسب پشتیبانی ورژن های اندروید از کلاس های موجود تهیه کنید بعد از اقدام به پی ریزی برنامه کنید. چرا که مشاهده شده در مواردی حتی عوض کردن بدون ملاحظه ی ورژن اندروید در برنامه ها کل برنامه را تخریب کرده و تاثیری مخرب گذاشته است.

class

نکته ی بعدی این است که همواره برای برنامه های خود تاریخ ویرایش تهیه کنید. مثلا در هر روز و پایان هر روز یک بک آپ از پروژه بردارید تا اگر در استفاده های بعدی پروژه کلا خراب شد نسخه ی بک آپ را داشته باشید و فقط یک روز را از دست بدهید نه یک پروژه ی شاید چندین ماه.

2- به گستردگی پروژه ی توجه کنید. برای مثال شما از یک کلاس اندرویدی استفاده می کنید که امور مربوط به شبکه ی برنامه را مدیریت می کند. در ادامه ی پروژه شما می فهمید که به کلاسی آماده نیاز دارید که بتواند همزمان با کلاینت و سرور ارتباط داشته باشید و بعضی دست رسی ها را لازم بداند اما کلاس قبلی مربوط به شبکه چنین اجازه ای را به شما ممکن است بر اساس پروتکلی که بر مبنای آن کار می کند ندهد.

class

راه حل

برای عدم مواجه با چنین مباحثی پروسه ی زیر را برای شما تدوین کرده ایم:

الف – ابتدا سناریویی کلی از پروسه ی خود تهیه کنید و آن را چندید بار مورد مطالعه و تغییر قرار دهید. تاز مانی که احساس می کنید می توانید به آن چیزی اضافه یا کم کنید باید آن را تغییر دهید تا در نهایت همان چیزی شود که انتظار دارید.

class

ب – از کلاس ها و متد های معروف و امتحان شده برای توسعه ی برنامه ی خود استفاده کنید. برای مثال اکثر امور مربوط به شبکه و امور مربوط به ارتباطات از طریق اینترنت و وب برای زبان جاوا از طریق کتابخانه ی بسیار قدرتمند JAVA J-cap قایل برنامه ریزی و پی گیری است. بنابراین سعی کنید به جای چندین کتابخانه ی کوچک و جداگانه از یک کتابخانه ی معروف قابل اعتماد استفاده کنید.

class

ج – در صورتی که مجبور به استفاده از دو کلاس شبکه ی متفاوت شدید اشکالی ندارد اما دو حالت برای شما پیش خواهد آمد:

class

• یا مجبورید کلاسی میانی برای تبادل داده و ارتباط به دست خودتان بنویسید

• یا اینکه در دنیای وب بگردید و کلاسی به عنوان کلاس خامل پیدا کنید. در اینترنت برای انواع پروتکل های شبکه در زبان جاوا کلاس های رابط فراوانی پیاده سازی شده است

3- استفاده بی مورد از کلاس های اضافی در برنامه نیز از موارد زاید است و بهتر است که نباشید. برای مثال شما می خواهید یک اپلیکیشن ماشین حساب بسازید و هیچ نیازی به کلاس ها و کتاب خانه های بزرگ و پیشرفته نیست و شما با اضافه کردن آن ها فقط پیچیدگی پروژه ی خود را بالا برده اید.

class

چند توصیه ی مفید برنامه نویسی اندروید…

برای این که یک برنامه نویس قابل اعتماد شوید باید همواره بعضی از اصول را رعایت کنید:

• حق کپی رایت و یا حق معنوی را همواره رعایت کنید. اگر از کلاس یا برنامه یا کد یک فرد یا گروه دیگری استفاده می کنید حتما اجازه گرفته باشید و اعلام کنید که از آن قطعه کد استفاده کرده اید. این اخلاق حرفه ی شما را نشان می دهد.

class

• در برنامه از سایت ها و متد های کاملا شناخته شده استفاده کنید. اکثر فایل ها و کلاس های خود را از منابع معتبر استفاده کنید تا هم وقتتان به هدر نرود و همینطور به طور قطع هم از پایان کار مطمئن باشید. سایت هایی مثل Google یا Android Developer برای اندروید بهترین منابع و اعتبار را دارند.

• توصیه می شود برنامه های خود را بر مبنای کیفیت قیمت گذاری کنید و کمتر برنامه های رایگان منتشر کنید. چرا که اصول برنامه نویسی شما حتما منحصر به خود شماست و نباید از آن آسان عبور کنید.

class

• همواره سعی کنید گروهی و چند نفره کار کنید. مزایای کار گروهی امروزه برای همه آشکار شده است. ایده های برتر زمان کم تر و کار بهینه تر از مباحثی است که کار گروهی برای شما به ارمغان خواهد آورد.

می خواهیم چند کلاس جدا از برنامه را به برنامه خود اضافه کنیم:

1- باید آن پکیج یا کلاس یا هر چیز دیگر را که می خواهیم اضافه کنیم ابتدا شناسایی کنیم. برای شناسایی کلاس یا پکیج مورد نظر خود باید در دنیای بی کران وب و جاوا بگردیم. و کلمات کلیدی خود را در مورد موضوع خود جستوجو کنیم.

2- مرحله ی دوم تهیه پکیج مورد نظر است. چون ما از زبان برنامه نویسی جاوا استفاده می کنیم بدیهی است بهترین منبع خود سایت Oracle است که مجموعه ای بزرگ از کلاس های رایگان را برای ما پدید می آورد. اگر از زبان سی شارپ و تکنولوژی Xamarin برای توسعه ی اندروید استفاده می کنیم باید از کتاب خانه های مایکروسافتی استفاده کنیم که اکثرا هم گران هستند.

3- فایل را به پوشه های برنامه خود اضافه می کنیم. در کنار دانلود کردن فایل در مرحله ی قبلی سعی می کنیم که بروشور یا توضیحات جانبی آن را هم تهیه کنیم. این بروشور به ما کمک می کند تا بهتر و سریع تر از کلاسی که می خواهیم استفاده کنیم و آن را بهتر بشناسیم.

4- تازه سازی برنامه و Gradle در گوگل استودیو گام نهایی است. این اقدام برای این است که تمام فایل های موجود در برنامه ی ما فایل تازه وارد را شناسایی کنند و همینطور ادیتور نیز بتواند توابع آن را فراخوانی و شناسایی کند.

5- استفاده از توابع مورد نیاز کتاب خانه ی تازه ای که اضافه کرده ایم.

گام های یک تا پنج را به شکل تصویری برای شما نشان می دهیم. چون این آموزش برای ویندوز و مک کمی تفاوت دارد هر دو آموزش را برای شما قرار می دهیم:

آموزش های مربوط به سیستم عامل ویندوز:

1- چون می خواهیم از فایل ها وپکیج های جاوا استفاده کنیم باید ابتدا نوع برنامه اندرویدی را به فایل پروژه ی جاوا عضو کنیم تا بتوانیم فایل با پسوند جاوا را به آن اضافه کنیم:

آموزش برنامه نویسی اندروید قسمت هفتم

2- در مرحله ی بعدی فایلی را که دانلود کرده ایم باید در پوشه ی لیب یا همان LIBS ذخیره کنیم. این پوشه ممکن است در پوشه ی build یا app باشد. این پوشه را پیدا کنید و فایل را در آن ذخیره کنید:

آموزش برنامه نویسی اندروید قسمت هفتم

3- در مرحله ی سوم باید فایلی را که اضافه کرده ایم را به گریدل و بیلد بشناسانیم. بر روی فایل اضافه شده کلیک راست می کنیم و گزینه ی ADD AS LIB را می زنیم. این کار باعث می شود گریدل در گوگل استودیو و بیلد در اکلیپس فایل را به عنوان کتاب خانه ی جدید قبول کند و دیگر ضرورتی برای تغییر گریدل و بیلد برای شما نباشد.

آموزش برنامه نویسی اندروید قسمت هفتم

نکته: بهتر است بعد از کار های بالا پروژه را یکبار Clean کرده و دوباره گزینه ی Build All را بزنید. در پایان هم یکبار همه ی ادیتور های اکلیپس یا گوگل استودیو را ببندید و دوباره وارد آن شوید. دقت کنید که در طول پروسه دسترسی به اینترنت را نیز غیر فعال کنید.

آموزش های مربوط به سیستم عامل مک:

1- خارج کردن فایل دانلود شده از حات فشرده و کپی کردن فایل های JAR. برای اضافه نمودن به پروژه:

class

2- کپی کردن فایل در پوشه ی لیب یا Libs:

class

3- کلیک راست بر روی گریدل و کلیک روی گزینه ی بیلد یا build gradle:

4- باز کردن فایل گریدل و اضافه کردن خط متنی زیر به آن :

class

5- همینطور خط زیر نیز باید اضافه شود:

class

در نهایت هم clean و build  را یاید داشته باشیم و راه اندازی مجدد اکلیپس و گوگل استودیو.

نتیجه گیری:

برنامه نویسی اندروید با عمر کم حدود 4 سال دارای نفوذ بی نظیر در دنیا شده است. بنابراین اگر شما می خواهید به نسبت دانش برنامه نویسی خود از دنیای پر درآمد آن استفاده کنید باید از دیگران کمک بگیرید. این کمک به وسیله ی کلاس های آماده امکان پذیر است به شرط آن که طرز صحیح استفاده از آن ها را ید بگیریم.

در دنیای اندروید نباید به دوباره نویسی کد های موجود پرداخت. در حال حاضر هر نوع پروژه ای که شما فکرش بکنید که بخواهید بنویسید می توانید تمامی کد های آن را در دنیای وب پیدا کرده و فقط با استفاده از آن ها برنامه خود را بنویسید فقط باید سعی کنید.

نکته : این آموزش مقدمه ای برای سطح دوم آموزش برنامه نویسی اندروید می باشد. توضیحات بیشتر آن در پست های سری دوم بیشتر خواهد بود ولی این پست مبانی شیء گرایی کامل را برای ما تداعی می کند.

پیوست

 

2 Responses

  1. cjhabib

    با سلام و خسته نباشید بابت این آموزش ها.یک لطفی کن آموزش برنامه های یونیورسال رو هم بگذار و اگر برنامه کاربردی کیفیت بالایی هم اگر داری تبدیل کن به یونیورسال که بیشتر به این سایت می خوره خیلی ممنون

    پاسخ دادن

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Developed by Nasour Naghipour