نام‌نویسی
پس از تکمیل اطلاعات زیر، گذرواژه برای شما ارسال می‌شود.

با سلام خدمت شما از سری آموزش برنامه نویسی اندروید قسمت دهم در خدمت شما هستیم. تا اینجا دید خوبی از برنامه نویسی به زبان جاوا و اندروید پیدا کرده ایم و می خواهیم آن را گسترش دهیم تا به جایی برسد که بتوانیم از آن کسب درآمد کنیم با این حال نمی توان ادعا کرد که در دنیای برنامه نویسی یک شخص همه چیز تمام است این غیر ممکن است و هر کس تنها در قسمت هایی همیشه قوی است و در مواردی ضعف دارد. از سری قسمت آموزش مبتدی آشنایی کامل با فایل های XML را در این قسمت خواهیم داشت.

با ویندوزسنتر همراه باشید.

xml

باید دقت کنیم برنامه نویسی اندروید بر روی زبان جاوا و کتاب خانه های اندرویدی و مهم تر از همه روی فایل های گرافیکی XML استوار است ولی همه ی دنیا بر این واقف شده است که اهمیت منطق برنامه نویسی همواره حکم اولویت اول را داشته است. یک مثال همه چیز را آشکار می کند:

یک کارتون تلویزیونی را در نظر بگیرید. تفاوت آن با بازی های کامپیوتری در چیست؟ چرا به به بازی های مالتی مدیا یا چندرسانه ای هم کارتون نمی گویند؟ و سوال های از این دست.

پاسخ های زیادی به این سوال می توان داد. اما پاسخ یک برنامه نویس شاید به این نحو است. کارتون با بازی تفاوتی ندارد مگر در منطق آن ها. شما اگر کارتون های تلویزیونی را صد بار هم پشت سر هم پخش کنید تفاوتی با بار اول نخواهند کد ولی بازی به نحوی طراحی و ساخته می شود که هر بار با توجه به کار های کاربر و مصرف کننده امور منطقی خاصی را مشاهده می کنیم و به اصطلاح حال پویا دارد.

xml

پاسخ دوم برای سوال بالا این است. کارتون ها همیشه کارتون هستند ولی بازی های مالتی مدیا لحظه ای که کاربر به صفحه کلید یا ماوس یا هر چیز کنترلی دیگری مثل جوی استیک دست می زند بازی هستند و در سایر زمان ها کارتونی هستند. شاید پاسخ درست تر برای عموم پاسخ دوم باشد ولی برای جامعه ی برنامه نویسان این طور نیست.

پویایی در گرافیک

گرافیک ذات خود را در پویایی می یابد. یعنی چیزی که پویا است اصولا گرافیکی هم هست از این نظر که می توان از بعد های مختلفی از آن عکس گرفت و نمایش داد. در دنیای دیجیتال همواره ما پویایی را خلق و یا گرافیک را ایجاد می کنیم. برای مثال شما بازی ساده ی دوز یا منج را در نظر بگیرید. وقتی شما با کامپیوتر یا دوستتان بازی می کنید همواره قسمت های کوچکی از تصویر عوض می شود و شما به جلو یا عقب می روید این یعنی تغییر و تغییر همان تداعی کننده ی گرافیک پویا خواهد بود.

xml

جذابیت برای عموم

تغییرات منشاء جذب عموم برای هر چیزی است. یعنی اگر شما همواره تغییرات را سرلوحه کار خود قرار دهید به مرور زمان دارای مخاطبان بیشتری خواهید بود چرا که هر نوع از سلیقه ای را پشتیبانی خواهید کرد. مردم هرگز به دنبال یک نواختی نخواهند رفت پس اگر می خواهیم در برنامه های مورد استفاده مردم سهمی داشته باشیم باید نوین ساده و به روز باشیم و البه به فکر تغییر های مرتب و دوره ای هم باید بود.

گرافیک کامپیوتری

از وقتی گرافیک وارد کامپیوتر شد یعنی ویندوز 98 یا xp تحولی بزرگ و اقرار پذیر در دنیای کامپیوتر و دیجیتال ایجاد شد و می شود گفت که کامپیوتر این گستردگی و عظمت داده ای را مدیون این گرافیک است که اولین بار شاید مایکروسافت آن را تجاری سازی کرد.

دنیای کامپیوتری از محیط کاملا خشک و بی روح و البته سخت و پیچیده به محیط خیلی شاد و نرم و آسان برای همه تبدیل شد. همه ی دنیا علاوه بر نیاز به کامپیوتر علاقه به آن را نیز پیدا کرد و الان طوری شده است که شاید بیش از 5 میلیارد نسخه ی فعال ویندوز را فقط از مایکروسافت در دنیا شاهد هستیم و مک و لینوکس و اندروید و غیره هم در جایگاه خود.xml

گرافیک کامپیوتری در دنیای موبایل

از توضیحات مربوط به ظهور موبایل می گذریم و به اهمیت گرافیک در ان می پردازیم. دقیقا به شکل کامپیوتر ها گرافیک در موبایل ها هم اول چنگی به دل نمی زد و بعد از انقلاب گرافیکی این مهم حاصل شده است. تکنولوژی های بسیار فراوانی از ابتدا تا کنون در موبایل استفاده شده است که مهم ترین آن یعنی ایکس ام ال را شرح خواهیم داد.

xml

فایل های XML

کاربرد های زیادی برای فایل های ایکس ام ال داریم و اصولا به خاطر نوع این فایل ها هر کس با توجه به نوع استفاده خود از آن و نیاز خود این فایل را مورد استفاده قرار می دهد. مهم ترین استفاده های این نوع از فایل ها موارد زیر است که برای شما توضیح می دهیم:

• استفاده از این نوع فایل ها برای ذخیره سازی داده

xml

از پرکاربرد ترین مصارف xml استفاده از آن ها برای ذخیره سازی داده است. یعنی شما می توانید تگ های این نوع فایل ها را به نحوی مورد استفاده قرار دهید که داده ها را برای شما ذخیره کنند و در صورت نیاز و موارد لزوم از ان ها داده های خود را استخراج کنید. با این حال دو مبحث امنیت یا حفاظت داده ها و کم حجم بودن آن ها مورد هایی هستند که این نوع فایل ها را محبوب می کند.

• استفاده از xml برای ارسال داده ها

xml

استفاده ی مهم دیگر از XMl فایل ها موارد کاربرد آن ها برای ارسال است. وقتی که داده ها را به شکا فایل ایکس ام ال ذخیره کردیم و متنی را ذخیره نمودیم دیگر راه برای ارسال آن نیز کاملا هموار است. سیستم های شبکه ای ارسال داده ها به راحتی و به سرعت از سال های خیلی دور قادر به ارسال فایل های متنی هستند و این امر سبب شده تا در کنار موارد دیگر فایل های ایک ام ال به شدت و به وفر برای ارسال  اطلاعات استفاده شوند.

• استفاده از این نوع فایل های برای امور خصوصی سازی برنامه نویسی

شما می توانید از فایل های ایکس ام ال استفاده کنید و آن ها را به هر نحوی که می خواهید در بیاورید و از آن ها استفاده های متفاوت بکنید. برای مثال شما یک پروتکل درون سازمانی نیاز دارید که فقط برنامه های خاصی بتوانند از آن ها استفاده کنند می توانید از این نوع فایل ها به راحتی استفاده کنید.

• تبادل اطلاعات

xml

شاید مهم ترین مصرف فایل های ایکس ام ال این مورد باشد بعد از مصارف گرافیکی آن. باید بدانیم اگر شما از دو بستر متفاوت مثل سی شارپ و اندروید استفاده می کنید باید از یک نوع فایل میانی استفاده کنیم. سرویسی که این مورد را برای ما فراهم می کند Soap نام دارد یا در موارد مشابه از تکنولوژی Json نیز می توانیم کمک بگیریم. در موارد خیلی مهم تر شما می توانید به کمک تکنولوژی های انکودینگ و دی کودینگ هم در فایل استفاده کنید و ان را تبدیل به فایل های کاملا امن برای تبادل دیتا بکنید.

فایل های گرافیکی XML

xml

به اهمیت فایل های گرافیکی پی برده اید و می دانید که اولین چیزی که مصرف کننده های اندرویدی بر حسب آن به برنامه ما نمره می دهند همین مورد است. برای اینکه بتوانیم برنامه خود را خوب و منطی به کاربر بشناسانیم باید خوب و جذاب طراحی شده باشد و در وحله دوم دارای منطق زیبا باشد. شما باید به نحوی با فایل های گرافیکی آشنا باشید که هر نوع تغییری را اول در فایل های گرافیکی انجام دهید و ترجیحا مواردی که غیر قابل انجام هستند را با استفاده از فایل های جاوا و برنامه نویسی انجام دهید.

xml

attribute ها در xml ها

در برنامه نویسی اندروید اگر بخواهید به هرکدام از آموزش هایی داده ایم ویو و مدل و رنگ و اندازه و هر چیز دیگری بدهید باید این کار را در فایل های ایکس ام ال انجام دهید. هر کانتیر و هر کنترلی دارای ویژگی هایی است که باید آن ها را کنترل کنیم و راه های گوناگونی برای این امر وجود دارد از جمله:

• استفاده از فایل آماده

• استاده از فایل های سی اس اس

• طراحی و ساخت فایل های دلخواه خودتان

• استفاده از کلاس های آماده گرافیکی

• استفاده از ادیتور های گرافیکی مثل Dream Viewer

و استفاده از خیلی راه موجود دیگر…

 از مهم ترین ویژگی های موجود در xml که آن را تا حد زیادی شبیه HTML5 کرده است توانایی ایجاد تگ های مختلف و بدون محدودیت است. یعنی شما می توانید مثلا یک تگ حتی به اسم خودتان ایجاد کنید و خواص گوناگونی به آن دهید و هر عضو و کانتینر ثانویه که در درون آن طراحی می کنید از آن ارث ببرد.

<note>
<to>Tove</to>
<from>Jani</from>
<heading>Reminder</heading>
<body>Don’t forget me this weekend!</body>
</note>

در این مثال شما می بینید که تگی غیر از تگ های موجود در HTML5 نوشته شده است و از آن در وب استفاده شده است. اگر شما از طریق برنامه اندرویدی خود می خواهید به سیستم های مشابه مثل لینوکس وصل شوید مشکلی نخواهد بود ولی اگر قصد سرویس گیری از سرور های مایکروسافتی و یا هر سرور دیگری جز لینوکس را دارید باید از فایل های میانی xml استفاده کنید.

آموزش برنامه نویسی اندروید قسمت دهم

نمونه ی زیر هم نمونه ای فایل هایی ارسال داده را می تواند برای ما تداعی کند:

<breakfast_menu>
<food>
<name>Belgian Waffles</name>
<price>$5.95</price>
<description>Two of our famous Belgian Waffles with plenty of real maple syrup</description>
<calories>650</calories> </food>
<food>
<name>Strawberry Belgian Waffles</name>
<price>$7.95</price>
<description>Light Belgian waffles covered with strawberries and whipped cream</description>
<calories>900</calories> </food>
<food>
<name>Berry-Berry Belgian Waffles</name>
<price>$8.95</price>
<description>Light Belgian waffles covered with an assortment of fresh berries and whipped cream</description>
<calories>900</calories> </food>
<food>
<name>French Toast</name>
<price>$4.50</price>
<description>Thick slices made from our homemade sourdough bread</description>
<calories>600</calories> </food>
<food>
<name>Homestyle Breakfast</name>
<price>$6.95</price>
<description>Two eggs, bacon or sausage, toast, and our ever-popular hash browns</description>
<calories>950</calories> </food>
</breakfast_menu>

نتیجه گیری:

xml

آموزش برنامه نویسی اندروید بر مبنای فایل های xml است و همین طور جاوا. ولی مصارف دیگر ایکس ام ال ما را به سمت و سویی می کشد که اهمیت آن را فراتر از گرافیک و مدل و ویو حس کنیم. قابلیت های دیگر ایکس ام ال هم فراتر از این مباحث وجود دارد مانند مصرف آن ها در RSS و Atom و فایل های microsoft office که مورد های بحث و نیاز ما نیستند.

پیوست

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Developed by Nasour Naghipour